Indy 500-veteranen gaan nog steeds sterk naarmate hun racecarrière afloopt

Scott Dixon, uit Nieuw-Zeeland, wordt gefeliciteerd door Alex Palou, uit Spanje, nadat Dixon de pole won voor de Indianapolis 500 autorace op Indianapolis Motor Speedway, zondag 23 mei 2021, in Indianapolis. (AP Foto / Darron Cummings)

INDIANAPOLIS – Tony Kanaan zat op een dag in mei in de suite van Chip Ganassi Racing en genoot van een zeldzame tweede IndyCar-afscheidstour.

Op 46-jarige leeftijd, met een parttime schema zonder toekomstige garanties en een getalenteerde lichting jonge coureurs die hen achtervolgen, kunnen Kanaan en zijn mede-veteranen de zonsondergang zien naderen voor een van IndyCars grootste generaties.

Vier van de 33 starters in de Indianapolis 500 van zondag staan ​​in de top 12 van overwinningen in hun carrière. Ryan Hunter-Reay staat gelijk op de 24e. Kanaan heeft één overwinning nodig om Hunter-Reay met 18 overwinningen gelijk te trekken, en Juan Pablo Montoya staat slechts twee achter Kanaan ondanks 13 seizoenen in de Formule 1 en NASCAR.

Deze prachtige zeven, allemaal in de veertig, hebben samen 207 overwinningen, 14 series kampioenschappen en negen Indianapolis 500’s behaald sinds ze in de afgelopen twee decennia de meest gerespecteerde sterren van de serie zijn geworden. En hun passies en persoonlijkheden van over de hele wereld hebben de sport veranderd.

“Elk jaar dat voorbijgaat, realiseer ik me hoe speciaal die jaren waren”, zei Kanaan donderdag, verwijzend naar de vier coureurs die in de garage van Michael Andretti in de jaren 2000 pasten. race tegen elkaar en heb nog steeds veel plezier met je teamgenoten. “

Het werd een blauwdruk voor het herstellen van de schade als gevolg van de jarenlange splitsing van de Amerikaanse open-wheel raceseries.

Andretti’s team bestond uit Kanaan, de bruisende Braziliaan; Dario Franchitti, de vastberaden Schot; Bryan Herta, de relaxte Amerikaan; en geliefde Britse chauffeur Dan Wheldon.

Op de baan waren ze een krachtpatser.

Franchitti won 31 races en drie 500’s voordat een gruwelijke crash hem in november 2014 dwong met pensioen te gaan. De geliefde Wheldon won 16 keer, twee keer op Indy, maar stierf op 33-jarige leeftijd aan verwondingen opgelopen tijdens een crash in 2011 in Las Vegas. Herta, wiens zoon Colton zich als tweede kwalificeerde voor de race van zondag, behaalde vier serieoverwinningen. En Kanaan veroverde de titel van de serie 2004 en de 500 in 2013.

Buiten de baan liepen ze rond, werden goede vrienden en maakten grappen zoals het verbergen van alle rijschoenen van Wheldon of het doormidden zagen van Kanaan’s mountainbike terwijl hij een televisie-interview deed, waardoor Gasoline Alley voor altijd veranderde.

“Ik denk dat het de kameraadschap in de serie aanspreekt”, zei tweevoudig kampioen Josef Newgarden toen hem werd gevraagd naar de streken die nog steeds worden getrokken. “We zijn net zo competitief als elke andere sport, maar buiten de baan is er deze nonchalance. onder ons. We kunnen allemaal opschieten. “

Het verklaart waarom elke coureur in de rij stond om Marco Andretti op de pitrij te feliciteren toen hij vorig jaar de Indy 500-pole veroverde en waarom degenen die tegen Wheldon racete, die voor zijn dood hielp met het testen van de Indy-auto van de toekomst, of tegen wijlen Justin Wilson kan het verdriet in hun ogen niet verbergen bij het noemen van hun namen.

En met al die jonge sterren in de dop die de oudere staatslieden van IndyCar beginnen in te halen, blijven anderen Vader Tijd achter zich laten.

Scott Dixon van Chip Ganassi Racing is een zesvoudig kampioen in de reeks, de puntenleider en de pole-sitter van zondag. Mocht hij dit weekend een tweede 500 winnen, dan zou Dixon Mario Andretti (52) binden voor de tweede keer ooit in overwinningen en in positie blijven om zich bij AJ Foyt te voegen als alleen de zevenvoudig IndyCar-kampioen. Als hij 82 ronden leidt, zou Dixon het carrièremerk van Al Unser doorbreken voor de meeste Indy 500 ronden geleid (644).

Niet voor niets is de 40-jarige Nieuw-Zeelander bovenaan gebleven.

“Ik hou van wat ik doe. Ik denk dat passie er op de voorgrond staat, “zei Dixon.” Chip en Mike Hull zijn twee van de meest competitieve mensen die ik ken, en die push staat zeker op de voorgrond. “

Het geldt ook voor de anderen in deze generatie, die fysieke fitheid tot een prioriteit maakten.

Kanaan nam deel aan triatlons. Helio Castroneves, drievoudig Indy 500-winnaar, verwerkte krachttraining, fietsen, zwemmen en zelfs dansen in zijn fitnessroutine. Hunter-Reay begon met freediven.

Het lijdt geen twijfel dat het heeft geholpen.

Hunter-Reay, 40 jaar, hoopt zijn tweede Indy 500-kroon te claimen na de zevende kwalificatie afgelopen weekend. Hij staat één plek voor op Castroneves, de uitbundige 46-jarige Braziliaan met Michael Shank Racing die opnieuw op jacht is naar een recordbrekende vierde race-overwinning.

“Het is een geweldige groep jongens en ik heb veel van ze geleerd”, zei Castroneves. “Dat maakt je beter, en ik zou waarschijnlijk niet zo succesvol zijn geweest zonder dat ze me onder druk hadden gezet.”

Ze zijn niet gestopt.

Tweevoudig Indy-winnaar Juan Pablo Montoya, de 45-jarige Colombiaan, zal zijn eerste IndyCar-start in vier jaar maken vanaf de nummer 24 met Arrow McLaren SP.

Als Sebastian Bourdais uit Frankrijk Foyt weer op de overwinningsbaan zet, wordt de viervoudig kampioen in de serie en winnaar van 37 races de op twee na oudste eerste 500-winnaar na 42 jaar en 91 dagen.

Will Power, de 40-jarige Australiër met Team Penske, staat voor de meest ontmoedigende taak na de 32e kwalificatie. Maar een overwinning zou hem voor Al Unser (39) brengen, waardoor hij een gedeelde vijfde plaats op de lijst met overwinningen in zijn carrière zou breken.

“Het is eigenlijk heel gaaf om een ​​coureur te zijn in dit tijdperk, omdat het een beetje lijkt op het eerste tijdperk na de splitsing”, zei Power. “Het is echt het veld van de hoogste kwaliteit in de geschiedenis vanwege de pariteit, de gegevens, de dingen aan boord. . Je hebt negen winnaars in de race van dit jaar en dat heb je waarschijnlijk niet meer gezien sinds de jaren ’90. Maar het gaat nu meer om de coureurs en de ingenieurs en om het tot in de kleinste details te regelen. “

En als één ding duidelijk is, is het dit: Kanaan is niet klaar om zijn auto te parkeren, hoewel hij zelfs in zijn eigen garage een wisseling van de wacht kan zien aankomen met teamgenoten als Marcus Ericsson en Alex Palou.

“Ze herinneren me veel aan wat we hadden met Andretti”, zei Kanaan. “Je kunt het zien. Ik denk dat we mensen iets speciaals hebben laten zien. Je kijkt nu naar de wereld, en het is best gaaf, best gaaf om te zien dat mensen met elkaar overweg kunnen. . “

___

Meer AP autosport: https://apnews.com/hub/auto-racing en https://twitter.com/AP_Sports

CreditSource link

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Have-a-nice-bay
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart