Rimac heeft de productieversie van het in 2018 onthulde C_Two-concept geïntroduceerd. Met de naam Nevera is het een elektrische hypercar met vier motoren die hun krachten bundelen om 1.914 pk te leveren en een sprint van 1,85 seconden van nul tot 60 mph.
“Dit is het. Dit is de auto die ik in gedachten had toen ik 10 jaar geleden aan de ‘onmogelijke’ reis begon. Al ons harde werk heeft geresulteerd in de Nevera, onze recordbrekende hypercar”, zei oprichter Mate Rimac trots. .
De meeste van de belangrijkste componenten van de Nevera zijn in eigen huis ontwikkeld, ondanks spraakmakende partnerschappen met Porsche en Hyundai, en andere grote autofabrikanten, en bijna elk onderdeel van de auto is verbeterd sinds hij zijn debuut maakte als de C_Two op de 2018 editie van de autoshow van Genève. De monocoque van 440 pond is het grootste stuk koolstofvezel dat in de auto-industrie wordt gebruikt, beweert Rimac, en het speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de structurele stijfheid. In dit frame hebben ingenieurs een H-vormige, vloeistofgekoelde lithium-mangaan-nikkel-batterij ingebouwd. Door de batterij in de structuur te integreren, wordt een bijna perfecte 48/52 gewichtsverdeling voor en achter ontgrendeld.
Vier individuele motoren (één per wiel) gekoppeld aan versnellingsbakken met één versnelling bundelen hun krachten om 1.914 pk en 1.740 pond-voet koppel te ontwikkelen. Rimac zet de Zero-to-60-mph-tijd van de Nevera vast op 1,85 seconden, een cijfer dat het een van de snelste productieauto’s ter wereld maakt, en zijn topsnelheid van 258 mph. Op een sleepstrip plaatst de Nevera naar verluidt een kwartmijltijd van 8,6 seconden. Het is over de hele linie zelfs sneller dan Rimac had verwacht.
De batterij van 120 kilowattuur en 6.960 cellen slaat voldoende elektriciteit op voor een rijbereik van 350 mijl volgens de WLTP-testcyclus die in Europa wordt gebruikt. Het opladen van nul tot 80% duurt 19 minuten bij gebruik van een snellader van 500 kilowatt. Het is vermoedelijk zwaar, maar het gewicht van de Nevera is niet onthuld. Rimac wees erop dat om deze gigantische hoeveelheid vermogen tot stilstand te brengen, een complex remsysteem moest worden ontwikkeld dat een elektrohydraulische booster, een pedaalgevoelensimulator, Brembo koolstof-keramische rotoren en een regeneratieve functie van 300 kilowatt omvat.
Ontwerpers maakten kleine maar betekenisvolle visuele aanpassingen toen de C_Two overging op de Nevera. De aerodynamische efficiëntie nam toe met 34%, terwijl de herziene body kit kanaliseert meer koellucht naar de remmen en de aandrijflijn. Gegevens die aan algoritmen worden doorgegeven, stellen de Nevera in staat om zijn verschillende actieve aerodynamische onderdelen (zoals de bodemplaat en de achtervleugel) onafhankelijk van elkaar aan te passen voor maximale neerwaartse kracht, lage luchtweerstand of een balans tussen beide, afhankelijk van de situatie.
Interessant is dat de Nevera niet is uitgerust met elektronische stabiliteits- en tractiecontrolesystemen. In plaats daarvan ontwikkelden ingenieurs een technologie genaamd Rimac All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2) die de grip optimaliseert door de hoeveelheid koppel te berekenen die elk wiel moet ontvangen. Het kan de aandrijflijn bijvoorbeeld voor of achter vooringenomen maken.
Rimac zal 150 stuks van de Nevera maken, vertelde hij Autoblog er zijn nog steeds build-slots beschikbaar, en elk zal persoonlijk worden getest en afgetekend door Mate Rimac voordat het naar zijn nieuwe huis wordt gestuurd. De prijzen beginnen bij € 2 miljoen, wat neerkomt op ongeveer $ 2,4 miljoen tegen de huidige wisselkoers, voordat opties in het spel komen. Het is gebouwd in Kroatië en is wereldwijd gehomologeerd voor gebruik op de weg, wat een indrukwekkende prestatie is voor zo’n klein bedrijf. Veel supercars met een beperkte productie worden alleen getoond en tentoongesteld vanwege kosten en tijdgebrek; Rimac koos ervoor om niet te bezuinigen.
Kopers die de stippellijn ondertekenen, worden uitgenodigd om naar Kroatië te reizen om hun auto te configureren. Er zullen verschillende stylingpakketten beschikbaar zijn, waaronder GT, Signature en Timeless, en klanten hebben ook de mogelijkheid om helemaal opnieuw te beginnen. Ongeacht de gekozen optie benadrukt Rimac dat het niet twee identieke versies van de Nevera zal maken.
Een punt dat niet mag worden onderschat, is de sprong die de Nevera voor Rimac vertegenwoordigt. Zijn eerste auto, de 1.224 pk sterke Concept_One, was beperkt tot acht exemplaren, hoewel er een werd vernietigd nadat voormalig Top Gear-gastheer Richard Hammond er per ongeluk mee van een bergweg af reed. Om van een serie van acht auto’s naar één van 150 auto’s te gaan, is een enorme operationele uitbreiding nodig. Rimac heeft onlangs zijn 1.000ste werknemer aangenomen en hoopt dat aantal de komende jaren op te trekken tot 2.500, aangezien het bijna $ 250 miljoen investeert in de bouw van wat het een Rimac Campus noemt.
Wat zit er in een naam?
De naam “Nevera” weerspiegelt de Kroatische roots van de auto. Volgens Rimac kennen en vrezen de lokale bevolking de nevera als een snelle, onverwachte en machtige mediterrane storm die over de open zee raast voor de kust van Kroatië.
Gerelateerde video: