Beloof minder en lever meer. Dat is een strategie waarop productplanners vertrouwen, zelfs in de autowereld. Vroeger installeerden autofabrikanten enorme V8-motoren met hoge compressie die in feite veel meer vermogen produceerden dan werd geadverteerd. Meer recentelijk wordt aangenomen dat BMW de zescilinder-in-lijnmotoren met turbocompressor die in veel van zijn voertuigen worden gebruikt, heeft onderschat, en het is bekend dat de elektrische auto van Porsche Taycan aanzienlijk meer actieradius levert dan zijn officiële beoordeling. Volgens de bekende tech YouTuber Marques Brownlee is het aanbod van de Ford F-150 Lightning waarschijnlijk veel beter dan geadverteerd.
Ford noemt het bereik van een volledig opgeladen Lightning op 300 mijl, maar volgens Brownlee is dat met 1.000 pond laadvermogen in het bed. We hebben geen enkele bevestiging van dit feit van de autofabrikant (hoewel we zeer geïnteresseerd zijn om het zelf te horen), maar om deze bewering te staven, laat Brownlee op video zien dat de truck die hij toerde 587 mijl van het beschikbare bereik vertoonde met ongeveer 80% van volledige beschikbare capaciteit. Reken maar uit en dat betekent dat de Lightning Brownlee erin zat te bogen op ongeveer 460 mijl of bereik op een volledige lading.
De truck in de video hierboven is een high-end model van platina-kwaliteit dat is uitgerust met een batterijpakket met een groter bereik. De basisbatterij in de Lightning heeft een door de fabrikant geschat bereik van 230 mijl, dus het zal interessant zijn om te zien of dit extra werkelijke bereik zich ook zou kunnen uitstrekken tot het pakket met standaardbereik. In ieder geval lijkt de Lightning een indrukwekkend product van de Blue Oval te zijn, en een die mogelijk een van de voertuigen zou kunnen zijn die de koopvergelijking uiteindelijk in de richting van elektriciteit doet kantelen in de hoofden van kopers van nieuwe auto’s.
Gerelateerde video: